relaxen in Cambodja - Reisverslag uit Phumĭ Phlov Phnum Pénh, Cambodja van Jip Vanhees - WaarBenJij.nu relaxen in Cambodja - Reisverslag uit Phumĭ Phlov Phnum Pénh, Cambodja van Jip Vanhees - WaarBenJij.nu

relaxen in Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Jip

14 Mei 2015 | Cambodja, Phumĭ Phlov Phnum Pénh

Lieve allemaal,
Hier weer een update vanuit het verre Azië! Na de vlucht vanuit Myanmar kwamen we aan in Siem Reap, een kleine maar sfeervolle stad in Cambodja. Aangekomen in het hostel moesten we even bekomen van de shock. Na in Myanmar weinig toeristen gezien ze hebben kwamen we in het super toeristische Siem Reap (vanwege Ankor Wat) in het hostel liepen we gelijk op tegen een hele hoop zonnende meisjes, of bakvissen zoals Renske ze noemt. Zijn we inmiddels weer helemaal aan gewent maar was toen even schrikken. S avonds maar gelijk even onze beerpong skills in de strijd gegooid. Helaas bleek gelijk dat we nog aardig wat moeten oefenen om profs te worden want we sneuvelde al in de eerste ronde van het toernooi. Maar al met al een goede eerste avond in Cambodja. De volgende dag de stad verkent op de fiets en ons daarna ook maar bij de bakvissen gevoegd. Op onze laatste dag in Siem Reap zijn we vroeg opgestaan en vertrokken we voor zonsopgang naar Ankor Wat. Ankor Wat is het Bagan van Myanmar, heel veel tempels dus weer. Aangezien we wel een beetje uitgetempelt waren in Myanmar kozen we er voor om maar 1 dagje in Ankor Wat door te brengen. Dus rond 5 uur scheurde we samen met Ohlala onze tuktuk driver voor de dag naar Ankor Wat net als de halve Chinezen bevolking. Toch tussen de Chinezen door wat mooie fotootjes kunnen schieten en de dag vervolgd langs nog vele andere tempels. Helaas heeft mijn camera zijn eind gevonden in Ankor Wat. Dus helaas zijn alle foto's daardoor ook weg. Gelukkig heeft Renske nog wat foto's met haar telefoon gemaakt waardoor we toch nog wat hebben. Na de hele dag tempels vertrokken we met de nachtbus richting Sihanoukville.
De nachtbus was echter een best avontuur. Het waren namelijk heuse bedden, maar wel voor kabouters. Het was goed dat Renske en ik elkaar nog steeds aardig vonden want de bedden waren erg knus. Ondanks twee krijsende baby's aan boord toch redelijk geslapen. Aangekomen ik Sihanoukville zijn we gelijk richting het strand vertrokken samen met Monnica, een Braziliaanse die we nog kenden uit Siem Reap. Dit was ons eerste dagje strand, en het was zeker niet verkeerd, wit zand en blauwe zee. We hadden het slechter kunnen treffen. Maar toch maar de volgende ochtend weer onze biezen gepakt en de Ferry genomen naar Koh Rong, een nieuw opkomend eiland waar vooral backpackers vertoeven. Op het eiland is nog weinig, nog geen wegen en warm water. Maar wel een super chille sfeer en nog mooier strand. We hebben zijn hier 4 dagen verbleven die vooral bestonden uit strand, chillen en s avonds drankjes drinken.
Na enorm uitgerust te zijn onze weg vervolgd richting Kampot, een rust plaatsje. We wilde hier niet zo lang blijven maar zijn uiteindelijk 5 nachten blijven plakken. Onze eerste dage hebben we gebruikt om naar de crab capital van Cambodja te gaan, Kep. Iets waar ik al lang naar uit keek omdat krab toch wel hoog op het lijstje van lievelingseten staat. De krab was heerlijk, het ontleden van de krab was iets moeilijker. Helaas vond de krab mij niet zo aardig en had ik mijn eerste voedsel vergiftiging te pakken. Was toch iets minder om dan je kamer met 7 anderen te delen. Maar goed, ook het leven van een backpacker gaat niet over rozen. De volgende dag rustig aangedaan om een beetje te bekomen.
Na weer wat meer opgeknapt te zijn hebben we ons samen met twee Zweedse meisje ons begeven richting de peperplantages, zout velden, secret lake ( we hebben het geheim nog niet ontdekt) en naar grotten. Was een leuke dag en ook leerzaam want nu weet ik dat peper aan een struik groeit! Onze laatste dag ik Kampot besteedden we sportief! We gingen namelijk klimmen! Het was super om te doen, helaas vond ik het abseilen door de grot iets minder leuk, haha, maar ik ben beneden gekomen.
Na ons lange verblijf in Kampot moesten we toch weer verder helaas. We gingen richting onze laatste stop im Cambodja en tevens de hoofdstad Phnom Penh. In phnom penh hebben we vooral de culturele kant van de stad verkent. Met een tuktuk gingen we naar de killing fields om meer van de geschiedenis van Cambodja te begrijpen. Rond de jaren 70 heerste er een afschuwelijk bewind in Cambodja, de khmer rouge, er werd gestreefd naar een communistische staat waarin alleen boeren waren en geen stedelingen. In die periode zijn er 3 miljoen Cambodjanen vermoord omdat ze afweken van het ideaal, en op een bevolking van 8 miljoen is het enorm. Het was heftig om allemaal te zien. Ook de gevangenis waar we later heen gingen maakte veel indruk.
Voor de rest heeft Phnom Penh ons niet heel erg betoverd. Het was vooral erg warm. Het was helaas wel de stad waar Renske en ik na 5 weken samen reizen afscheid van elkaar moesten nemen. Na een heerlijk laatste avondmaal bij de Laughing far man (haha) werd het de volgende ochtend helaas echt tijd om doei te zeggen. Renske zou naar Bangkok vliegen en ik nam de bus naar Vietnam, Ho Chi Minh op precies te zijn. Gelukkig stelde mijn pick up het afscheid nog even uit door mij te vergeten. Toch wel moeilijk om weer alleen verder te gaan na zo'n goede tijd! Nu gaat mijn reis alleen verder na vijf hele mooie weken met zn tweetjes.
Volgende keer meer updates over Vietnam, waar ik nu al een week ben maar het verhaal is inmiddels wel lang genoeg;)

Liefs!