Daar gaan we weer!! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jip Vanhees - WaarBenJij.nu Daar gaan we weer!! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jip Vanhees - WaarBenJij.nu

Daar gaan we weer!!

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Jip

16 April 2015 | Myanmar, Rangoon

Lieve allemaal,
Na bijna vier jaar afwezigheid weer een nieuw reisverslag! Dit keer gaat mijn reis naar Zuid-Oost Azie. De eerste 5,5 weken met Renske het laatste deel van de in totaal drie maanden ga ik alleen verder. Samen gaan we naar Bangkok, Myanmar en Cambodja zelf ga ik nog naar Vietnam en doe ik nog de rest van Thailand.
Vrijdag (nu een week geleden) was het dan zover we vertrokken met z'n tweetjes richting Bangkok. Na nog een lieve uitzwaai op het vliegveld was het dan zover! De vlucht ging helemaal goed! En na 12 uur vliegen stonden we in het warme en drukke Bangkok. Na een paar omwegen toch het hostel gevonden. Hostel was net helemaal nieuw gebouwd en zag er super chill uit! Na ons even opgefrist te hebben (we konden nog niet inchecken want het was 9 uur s ochtends) zijn we met de tuktuk (ons nieuwe favoriete vervoersmiddel) naar het hostel van Rosalie gegaan, een vriendin van Renske van thuis. Rosalie kende weer een meisje in Bangkok die ons mee de hort op nam (waar connecties je wel niet kunnen brengen:p). Ze nam ons mee naar een floating market. Overal was eten en mensen die aan het eten waren, Ploi (Thaise vriendin ban Rosalie) liet ons kennis maken met heel veel soorten eten! Sommige heel lekker en sommige minder. Daarna nog een boottochtje gemaakt en met volle tassen weer terug naar het hostel van Rosalie. Het verkeer in Bangkok is trouwens echt 1 grote chaos, overal tuktuks, auto's, scooters en andere rare weggebruikers. S avons zijn we met Rosalie richting Kho San Road gegaan om te eten en nog wat te drinken. Kho san Road is de een grootte toeristische uitgaansstraat midden in Bangkok, leuk, druk en een beetje maf.
Na een goede nacht slaap zijn we de volgende dag richting The grand palace gegaan. Het was heel indrukwekkend allemaal (ook alle schreeuwende Chinezen). Konden we dat ook weer van ons lijstje afstrepen. Daarna net de boot naar China town, de boot was leuk maar China town minder. S avonds zijn we met wat mensen die we ontmoet hebben in het hostel uitgegaan, het was tenslotte new years eve, van het boeddhistische nieuwjaar. Dit nieuwjaar duurt in Thailand ongeveer 3 dagen en bestaat vooral uit het elkaar nat maken om je zonden van het afgelopen jaar er af te spoelen. We hebben het nieuwe jaar ingeluid op Kho San Road en zo begon ons nieuwe jaar erg goed..;) na ons zelf de volgende ochtend uit bed gesleept te hebben zijn we samen met onze kamergenoot Richard naar weer terug naar Kho San Road te gaan, dit keer voor een enorm watergevecht. Maar droog kom je daar sowieso niet aan want langs de weg staan er overal mensen met grote emmers water om de tuktuks te bekogelen. Wijnkenner nog snel even 3 waterpistolen op de kop getikt, en toen kom het allemaal beginnen. Het was super leuk, alsof je weer even kind was. We bewogen ons als een geoliede 3 koppige militaire machine over de straat heen waarbij se meeste mensrn het moesten ontgelden, haha.
De volgende dag was onze laatste dag in Bangkok en was het dus tijd om uit te checken. We zouden s avonds naar Yangon in Myanmar vliegen. Die dag hebben we niet zo veel gedaan indamt ik me niet goed voelde. Ik was eerst bang dat het door de bijwerkingen van de malaria pil kwam, maar waarschijnlijk lag het toch aan het slechte water wat ik heb binnen gekregen tijdens het watergevecht. Rond een uur of 4 zijn we richting het vliegveld vertrokken, hebben daag nog snel onze laatste Pad Thai genuttigd te hebben het vliegtuig in gegaan richting Myanmaaar! Een kleine deceptie op het vliegveld toen we er achter kwamen dat onze ING passen hier niet werken maar gelukkig werkte mijn credit card wel. Toen volgde deceptie 2 dat we maar 20000 kyat konden pinnen (dat is een schamele 20,-). Gelukkig wachtte er een mooie verassing op ons in het hostel want we waren geüpgraded van een 28-persoons dorm naar een 2 persoons kamer en Als klap op de vuurpijl was er ook een europeesch toilet!
De volgende ochtends zijn we eerst wat praktische zaken gaan regelen, zoals geld en een busticket naar Bagan. We kwamen op straat twee lieve Deense meisjes tegen die ons alle handige plekjes hebben laten zien. Het geld hadden we redelijk snel gefixt maar het busticket had iets meer voeten in de aarde. Helaas bleken alle bussen naar Bagan vol te zitten dus hebben we de plannen een beetje omgegooid en gaan we eerst naar Mandalay en gaan we aan het einde nog naar Bagan. Na alle praktische zaken geregeld te hebben zijn we richting de Shwedagon Pagoda gegaan. Jezelf verplaatsen hier is nog al een ding aangezien hier het nieuwjaar nog steeds aan de gang is en je dus continue wordt natgespoten waardoor je altijd binnen 5 minuten doorweekt bent. En voor toeristen hebben ze sowieso een aparte fascinatie, wij zijn er nog niet helemaal uit of ze heel vriendelijk zijn of een beetje asociaal. Toen we eenmaal bij de Pagoda aankwamen eerst nog even proberen op te drogen en toen naar binnengegaan, deze Pagoda is met meest religieuze ding van Myanmar. We hebben daar een rondleiding genomen omdat we beide weinig snappen van het boeddhisme. We werden rondgeleid door een oude man die ontzettend veel wist maar ook een beetje bazig was over hoe we onze foto's moesten nemen:p. We zijn gebleven tot na zonsondergang en toen werd het alleen maar mooier.
Vandaag wilde we naar het museum gaan maar na de barre en natte tocht kwamen we er achter dat die dicht was wegens het nieuwe jaar. Toch verder nog een leuke dag gehad, heerlijk burmees gegeten en lekker in het park gelegen.

Dit was het weer voor deze keer!

Tot snel en liefs uit het mooie en het beetje gekke Myanmar.

• 16 April 2015 - 13:24

Mindel:

hahaha geniaal moeten we hier ook doen met oud en nieuw 3 dagen iedereen nat gooien! Het klinkt allemaal super leuk jip en rens natuurlijk geniet ervan! Dikke kus van een scriptie stressende mindel ;)

• 16 April 2015 - 13:24

Nikki:

Leuk verslag! Sommige dingen herkenbaar :)
    Veel plezier nog!

• 16 April 2015 - 14:05

Nicol:

Leuk!

• 22 April 2015 - 19:16

Kim:

Wat een avonturen nu al. Stiekem toch altijd weer jaloers op je reizen rond de wereld.
    Have fun.